Wednesday, April 9, 2008

Vad jag tycker om Harry Potter, del 1.

På sista tiden har jag tänkt en del på Harry Potter-filmerna. Det är lite oklart varför, men möjligen har det att göra med att jag hörde nån sjunga på temat till en av de tidiga filmerna häromdagen, och drabbades akut av en fin nostalgisk och frustrerande känsla.
Och, kanske mer relevant, jag pratade med en snällis på jobbet, som just hade sett den senaste filmen utan att ha läst böckerna innan, vilket gjorde mig avundsjuk. Jag vill också inte ha läst böckerna utan istället sett filmerna helt förutsättningslöst. Jag kan tänka mig att de faktiskt är ganska bra då.

Snällisen tyckte i alla fall att den senaste fimen var helt okej, men att den inte bättre än Goblet of Fire. Vilket jag verkligen håller med om. Det är i och för sig helt och hållet möjligt att jag övervärderar den filmen eftersom den kom efter frången från Azkaban och- well. Det är förmodligen lättare om jag bara försöker sammanfatta vad jag tycker om filmerna såhär. Eller det är kanske inte alls lättare, men nu gör jag det ändå.

Harry potter och de vises sten var faktiskt en ganska trevlig film. Eftersom jag som tidigare nämnt har läst alla böckerna då jag är en barnboksgeek (någon annan gång ska jag skriva ett långt och begåvat inlägg om vitsen med att läsa barn- och ungsomsböcker)var jag från början inte helt imponerad. Till stor del berodde det berodde att jag är en person vars uppmärksamet för detaljer i filmatiseringar av böcker jag läst gärna antar helt tvångsmässiga proportioner, oavsett hur oviktig detaljen är. Men såhär i retroperspektiv rätt sevärd. Den har en fin sagostämning. Särskilt om man jämför med vad som komma skulle. Den var, när jag tänker på saken, lite som en Max vegoburgare. (jaja, men det är min liknelse och jag skriver som jag vill) Det är inte min älsklingsmat, men en del personer gillar det verkligen och det händer att blir galet sugen.


och .
Lika som bär.



Det här blev helt osannolikt långt, så nu delar jag upp inlägget.

I nästa inlägg får ni läsa om filmen som är som gratispizza med väldigt märkliga pålägg.

2 comments:

Anonymous said...

En cliffhanger!

Men jag vill ju veta hur det ska gå nu! Jag får väl ladda ner...

Terry said...

Eller hur! Nästa inlägg kommer ikväll, efter stallet. Jag förstår att det är nästintill olidligt spännande.