Monday, April 21, 2008

All your summer songs, eller sjöväderprognospoesi

Det är nästan så man tror på det nu. Att det kanske kanske blir vår i år också. Kanske kommer vi inte fortsätta svära i mörkret hela resten av året.
Jag hinner alltid precis ge upp hoppet innan det händer.

Jag jobbar i båten och påminner skrämmande mycket om min pappa. Odie kommer hem och jag märker hur jag reciterar precis vad jag gjort ("ah, och nu har vi både tagit autosol och polish på friborden så nu är det bara att vaxa dem som är kvar, och det borde ju gå på ett par timmar"), jag märker att hon inte bryr sig sådär värst men jag verkar ändå inte kunna hindra mig själv.

(Idag har jag och systern målat tak och stuvfack vita.)

Sofia har lånat en bok om hur man tyder vädret, och där finns en karta över väderprognosområdena.
Tyska bukten Fiskebankarna Syd utsira Skagerack Kattegatt Öresund och bälten, Sydvästra östersjön Södra östersjön syd östra östersjön mellersta östersjön norra östersjön Ålandshav och skärgårdshavet, och genast 21:55-prognosen i p1, lukten av fotogen och yellow label lipton te och ganska kallt så här på kvällen när huden svalnar, långsamt, sitta i sovsäcken och inte vilja gå ut på akterdäck och borsta tänderna, trots att det inte är kallt där ute inte egentligen, och sen den där sömnen som man bara får efter segling och möjligtvis skidåkning.

Jag längtar efter sommaren så mycket att det gör ont.


4 comments:

Robert said...

jag har inte seglat någon längre sträcka sen jag var typ 7, men sjörapporten och lukten av fotogen och yellow label hänger fortfarande kvar.

Terry said...

Robert/
Vad fint.
(Det konstigast är ju att yellow label ju smakar ungefär ingenting överallt annars.)

Anonymous said...

Fjärden ligger blank som ett nybonat golv, solengår ur havet och häggarna doftar. Bofinken i busken som sov klockan tolv vaknar nu och kvittrar; kvitt, kvitt!

Terry said...

Amanda/ just precis.