Thursday, May 31, 2007

En exemplarisk student

Champangefrukost i Tanto den 28/5 2003.

I dagens Påstan inleds den årliga studentflaksbashningen av åsiktsmaskinen. Jag stödjer den helhjärtat. Jag skulle visserligen faktiskt aldrig kasta ägg på kidsen, men att spela dansa i neon är faktiskt inte okej. Själv var jag en exemplarisk student, med den snyggaste studentflaksbilen i mannaminne som vi hade filat och målat och putsat själva och en låtlista av sällan skådat slag.

Låtlistan var från början ett demokratiskt projekt, alla av de fem musketörerna fick komma med fem förslag på låtar de ville ha med. Sen bestämde jag och Amanda alltihopa, även om Jessica faktiskt fick ha med We are the champions i slutänden.
Jag minns slutresultatet bara lite fragmentariskt, men jag är rätt säker på att följande låtar i alla fall var med:

Disco 2000 - Pulp
Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
Fame! (I’m gonna live forever) - ur Fame
Sheena is a punkrocker - Ramones
We’re in trouble - Shampoo
Hörlurar - bob hund
Vad ska du bli - Ebba Grön
Ain’t no mountain high enough - Marvin Gaye & Tammie Terell
We are the champions - Queen
Deceptacon - Le Tigre
R.e.s.p.e.c.t. - Supreemes
Kom ihåg mig - Lars Winnerbäck
Oops I did it again - Britney Spears
Girls just wanan have fun - Cyndi Lauper

Eftersom min gymnasieskola låg (ligger, kan ligga, jag vet inte) på lastkajen i det som då var ett industriområde och numera är ett flashingt bostadsområde var det inte så phancy att springa ut där. Istället åkte vi en båt från Årstakajen till Riddarholmskajen, skrålande studentsången för full hals (yessir, vi var oerhört old school och sjöng faktiskt denna visa. Högt och gärna. Ögonen tårades på mången morfar, I’m sure.). Det kändes lite som att vara Jackie O när man klev ned för landgången och möttes av folkhavet och folket jubel.

Vårt flak var fantastiskt. Ordförande Persson vinkade till oss, vi hade alträd istället för björk eftersom Amanda var allergisk, alla de roligaste och snälladste och snyggaste människorna var på vårt flak och vi hade den bästa musiken med den uppsluppnaste dansen. Det var vi som var det där flaket som alla andra tittade på och önskade att de var, eller hade haft när de tog studenten, eller att de någon gång skulle kunna bli.

Jag missunnar inget kepsfyllo sitt flak. Men skönhetsrådet, och kanske någon mer, borde styra lite ordentligare när det gäller genomförandet av dem.

ETA: Foto Amanda Idberg.

8 comments:

Anonymous said...

Mina ögon tåras av nostalgins vingslag! Jag förklarade allt detta för Caroline senast igår när Nacka Gymnasium sprang ut och körde runt en massa lastbilar på stan.

Inte heller att förglömma att din ljudteknikerpappa fixade ett ljudsystem med egen generator och att vi hade förberett med både vatten och skumpa på flaket. Den enda planerningsmissen jag kan komma på var att vi inte hade med solskyddsfaktor...

Camilla said...

Jag instämmer. Vi borde ha ett förstklassigt flak att kontra med! Vi går ju, typ, ut nu. Fast sånt kanske man borde ha vuxit ifrån vid det här laget.

Min gymnasieklass var inte så sammansvetsad, så vi hade inget flak. Jag fick åka med mina vänner från annan klass i alla fall, men jag minns inte så mycket av det. Bara att jag var otröstligt ledsen och alldeles panikslagen över att det var dags att ta itu med livet.

ART IS BUSINESS said...

Med en sådan låtlista måste ni haft kul. Vilken briljant idé att fira sitt intåg i vuxenvärlden till Shampoo.

Terry said...

amanda/
Men det var de stora tankarna och känslornas dag! Något så trivialt som solskyddsfaktor gick helt enkelt inte att tänka på en dag som denna.(Detta trots att jag bränt axlarna polkagrisrandiga året innan på, just det, ett flak.)

lillsebbas/
jag vet inte om jag skulle vilja flaka nu. Det var så roligt sist men ja, jag är ju trots allt äldre. Fast det skulle naturligtvis bli en fantastisk låtlista på vårt flak, med den här klassens exemplariska smak. Hm.

Kepsen/
Ja, jag är rätt nöjd själv faktiskt. Jag är säker på att just shampoo gjorde underverk för min nuvarande vuxendom.

Aron said...

och för ditt hår, säkerligen.

Anonymous said...

...och just det - en fantastiskt vacker bild...

Unknown said...

jag vill minnas att mitt flak var snäppet vassare än det i inlägget omnämnda.

f > t

Terry said...

f/

icke.
T = FTW.