Monday, May 14, 2007

Supersmarrigt, Terry!

Såhär: Nästan alla jag känner har en uppsättning recept, kanske tre-fyra stycken, som är ens pålitligaste kumpaner i matvardagen. Recept som man kan i huvudet (såklart, kokböcker är först aktuella om ett par år), vars ingredienser man nästan alltid har sånär som på några färskvaror, och som man inte tröttnar på i första taget. Basrecept som är ens trogna vapendragare, som aldrig skulle komma på tanken att svika en. kort sagt, göra i sömnen-recept. De man gör med jämna mellanrum med små variationer, för att det är så himla enklelt.


Mina är:
1. Thaiaktig spenatgryta med kokosmjölk, zuccini och bladspenat som man äter med jasminris
2. Pastasås baserad på morötter och krossade tomater med senap i
3. Linssoppa
4. Risotto

Jag gör visserligen andra maträtter ganska ofta, tex grön ärtsoppa och majsplättar. Men än så länge kvalar inte dessa in bland toptre-vännerna.

Nu ska jag dela med mig av recpet no. 1. Vilket egentligen är ganska svårt, för det fina med såna här recept är att man vet hur de ska bli, och därför behöver man inte väga och mäta ingredienserna utan man lägger i saker tills det ser bra ut. Det fungerar väldigt fint i praktiken, men mindre bra i teorin. Jag gör iaf ett försök.

1. Fräs lök hackad gul lök och pressad vitlök i olivolja eller annan olja. Den ska bli sådär genomskinlig ni vet.
2. Lägg ner zuccini och fräs också. Jag brukar ha mina zuccinibitar skivadee och sen delade i fjärdedelar, men det är zucciniform of choice som gäller.
3. Man kan också ha i andra saker som man råkar ha i kylen, tex aubergine, paprika, tomat eller andra grönsaker man gillar. Dessa fräses också.
3.5 För lite exklusivare gryta som blir mkt godare: Hacka röd chili och riv färsk ingefära samt limeskal och fräs.
4. Lägg i bladspenat. Jag kör nästan alltid på fryst för det är enklast och blir bra. Det blir säker ännu bättre med färsk, men halva poängen med det här är att det ska vara enkelt och billigt.
5. Låt koka ihopa lite.
6. Pressa i juicen från limen.
7. Salta och peppra
8. Häll i kokosmjölk, mängd of choice. Jag brukar ha hur mkt som helst för det är godare då, men ni som tränar inför beach 2007 kanske vill ha mindre. Akta er dock för lättvarianten då det blir ett askass resultat med den. Liksom soppigt. Koka ihop på rätt lång värme.
9. Jag brukar äta jasmineris till, men nudlar är också helt ok.
10. Supersmarrigt.

Så, vilka är era ?

***

Jag må vara ganska ointresserad att laga mat, detta blogginlägg till trots. Men jag är åtminståne uppfinnelserik. Och fftersom mitt skafferi ganska ofta saknar vissa ingredienser och det aldrigt skulle bli något lagat om man var tvungen att gå iväg och handla mitt i alltihopa är det en nödvändligt egenskap i Casa Terry.
Nyss substituerade jag ströbröd till kakformsströande med vetekli. Andra saker jag i historien substituerat ströbröd med är: mannagryn, kokosflingor, nyponsoppepulver. Återkommer med rapport om hur lyckat det blev.

7 comments:

Aron said...

Shit, två inlägg på en gång, nästan. Och mat på det! Va fint.
Konstig topp tre. Med fyra recept.

Texas said...

Mm... mat...

Anonymous said...

Risotto är ju helt klart på min lista, och pasta med sås, och ris/kikärtor/lök/linser med spiskummin i pitabröd.

Jag brukar smula knäckebröd när jag inte har strönröd. I min mortel.

Anonymous said...

Man undrar hur jag skriver egentligen; "strönröd" ströbröd, såklart!

Terry said...

aron/ jaja. tre-fyra. samma samma. jag säger som micael, jag är inte så bra på svenska.

amanda/
hm, pitabröd finns inte alls med på min mentala matkarta. det kanske borde undersökas närmre. recept vid tillfälle, danke.

Anonymous said...

Det är jättebra att ha frysta pitabröd i frysen för de blir frasiga och varma och lätta att öppna på en minut i ugnen och inte degiga och tråkiga som pitabröd annars kan bli.

Jag sitter och läser om fransk litteratur. Jag har till och med läst en del på franska. Och jag förstod!

Anonymous said...

Varför går det inte att lämna kommentar efter ditt senaste inlägg? Jag blev ju så avis på dej när jag läste och ville såklart genast skriva av mig lite...men det gick ju inte. Eller så är det jag som är sämst i universium på blogger, pinsamt det vore.