Thursday, May 24, 2007

Saker man hör.

Ord och uttryck som inte är okej:

1. Basal -a, -t, (adj)
Ett fruktansvärt oestetiskt ord som med fördel kan och bör ersättas med det betydligt bättre ordet grundläggande.
2. Styra upp (verb)
Människor som styr upp saker är alltid obehagliga. Styra upp ger mig rysningar.
3. Byggnation (subst)
Säg byggnad istället, det är det du menar. Jag lovar. Du tänker på ordet konstruktion när du vill använda ordet byggnation på ett liknande sätt, men ordet byggnad betyder faktiskt precis samma sak. Ja. Ombyggnad, inte ombyggnation. Uppbyggnad, inte uppbyggnation. Ok?
4. Bjuda till (verb)
Se punkt 2. Jag får för mig orden används av samma personer i liknande sammanhang, men det kan vara att obehagskänslorna jag får av orden bara liknar varandra så mycket så jag blandar ihop det. Ordet används dock oftare om andra, och deras bristande förmåga att ~.

Ni kan kalla mig språkfascisten, det är det redan många som gör.

9 comments:

Camilla said...

Fast en byggnation är ju det som sker när man bygger byggnader. Som ett bygge fast i större skala. Och även om man kan säga byggnad, som i "är under byggnad", så tycker jag byggnation är ett uttryck som är helt okej att använda. Jag tycker nog faktiskt att det används för sällan.

"Byggnation". Kolla på ordet. Estetiskt så är det ju i alla fall ett väldigt fult ord. Man kanske ska använda det mindre ändå. Eller i alla fall undvika det i skriven text.

Sofia said...

nu styrde lillsebbas upp ditt blogginlägg lite.

Anonymous said...

Styra upp...ja det är ett deppigt ord. Jag använder det säkert dagligen tillsammans med ordet borde och med syftning på mig själv...ofta handlar det om tråkiga saker och det leder sällan till någon konkret handling.

Eriks Exil said...

Adjektivet "uppstyrd" (synonymt med att jobba 9-5, ha bostadsrätt, sambo, gilla öl men aldrig dricka sig dyngrak) då?

Själv tycker jag det är jättebra. Speciellt eftersom det skiftar betydelse och konnotation beroende på vem man pratar om. Tex om det är om någon tuff semikänd musiker är det negativt och svennigt, men om det är om ens gamla högstadiepolare som var lite för glad i droger blir det helt plötsligt positivt.

Terry said...

Lillsebbas/
Nej, alltså det är verkligen precis det som det inte är. Det som sker när man bygger byggnadr är uppbyggnad. "Är under uppbyggnad", alltså.

(och också: jag gillar verkligen att ha en fin och nördig språkteoretisk debatt i min blogg. Tack!)

Sofia/
haha, jag såg det. Jag gör mitt bästa för att styra tillbaka. Vi får se hur det går.

Therese/
jag tror jag tycker att det indikerar en tråkig inställning till saker och ting. "jag ska styra upp det där", det handlar alddrig om något man verkligen vill göra utan bara borde. Inget blir bättre av att styras upp.

Erik/
Nej, uppstyrt är jättebra! Vilket ju kanske är märkligt, men ja. Uppstyrt = mycket illustrativt och använddbart ord.

Camilla said...

Det är ju precis vad det är. Byggnation = framställning av byggnader. Menar inte att "under uppbyggnad" är fel, bara att byggnation visst kan användas för att beskriva vad som pågår när det poppar upp byggnader ur marken.

Nördiga språkdiskussioner är jättekul. Mer terori åt folket!

maja said...

du glömde dock dock!

Terry said...

Maja/
Vad är det för fel på dock? Dock är fantastiskt! Det finns inget annat ord som kan ersätta dock.

Lillsebbas/
men alltså, om det nu finns ett annat, vanligt, normalt och estetistk tilltalande ord som dessutom är enklare, varför ska man då använda byggnation? Bygge, kan man också använda, kom jag förresten på häromdagen.

Camilla said...

Smaken är som baken. Själv tycker jag byggnation är snyggare. Inte "uppbyggnation" eller "ombyggnation", absolut inte, men "byggnation", kort och gott.
Och att säga att "byggnationen pågår i fem år" är väl inte mer svårbegripligt än "byggnaden pågår i fem år" eller "uppbyggnaden pågår..."?
Bygge är bra. Fast då är det, som jag skrev förut, inte lika stort som en byggnation.

Håller i alla fall med om att "dock" är ett superbt ord. Oersättligt!