Friday, February 11, 2011

Måste va sjuk.

Hej internet,
i födelsedagspresent i år fick jag en resväska, en mops (i porslin) och en förkylning med matchande öroninflammation.
Jag trodde inte att öroninflammation drabbade andra än mycket små barn, så om jag hade varit benägen att drabbas av åldersnoja hade det här förmodligen varit en välkommen åkomma.
Jag har inte åldersnoja.
Det hela är mycket orättvist.

På grund av ovan nämnda orättvisa har jag i dag sjukat mig från mitt jobb för första gången sen jag tog journalistexamen*.
Detta föregicks av extremt dåligt samvete. Och det slog mig nu att jag inte ens vet ifall "att sjuka sig" verkligen betyder "att sjukanmäla sig", eller om det betyder att man låtsas att man är sjuk?
För jag har alltid bara tidigare använt det i den senare bemärkelsen.
Visserligen var det ett par år sedan (fem kanske?)** sen jag låtsas-var-sjuk sist, men en gång i tiden (gymnasiet) var det ett allmänt vedertaget och ofta använt begrepp. Som synonym till skolka, tror jag egentligen främst. För jobba ville man ju göra - då blev man rik.
Men ibland också från sitt tråkiga extrajobb på Statoil Tippen, eller Ica Maxi, eller Södertälje Gästhamnskrog, eller var man nu jobbade.
Och sjukade man sig på en fredag eller lördag kunde man vara säker på att de flesta himlade lite med ögonen, eftersom de utgick ifrån att man vara hellre ville gå på Mettan än fylla på spolarvätska åt pälsdamer.
Vilket alltså i de allra flesta fall var sant.

I dag är det fredag, och jag går på mitt skift. Förutom att jag då inte alls gör det, eftersom jag har feber och är ett snormonster och har ont i mina öron och istället ligger och gnäller i min ganska äckliga och snorpapperströsslade säng och överväger att titta på Downton Abbey.
Jag kommer förmodligen inte att kunna jobba i morgon heller.
Och jag känner ett överväldigande behov av att åka till redaktionen och visa upp mig i all min snoriga rödfnastiga febersvetthet*** för att försäkra dem om att jag verkligen är sjuk, och få dem att sluta himla med ögonen åt att det är just en fredag och en lördag, och dessutom finns inte Mettan längre så det så.

Men eventuellt har andra människor vuxit upp mycket tidigare än jag, och utgår inte alls från att jag försöker jobbsmita. När jag tänker på saken tror jag inte att jag skulle tro det om någon annan heller. Vi är ju liksom 28 nu.

Och ändå. Sjuka sig på en fredag. Areyouforreal, osv.

Dessutom kallar näsdukarna en för mjukis när man är sjuk. Sparka på den som ligger, whydontcha.



* ZOMG, freakin' TRE ÅR SEDAN.
**alltså, NÄR utvecklade jag den här arbetsmoralen jag tydligen har?
***dagens outfit: bruna mjukisar, urblekt Gunsn'roses-tröja, hoodie, halsduk och raggsockor. Jävligt fresh.

No comments: