Thursday, January 7, 2010

Torsdag, inga konstigheter.

Plan för dagen:
Äta frukost.
Läsa ut en av böckerna på min läslista*
Gå på yoga.
Äta vietnamesiskt med Schmarro.

Har jag nämn att jag har typ världens bästa liv?
Visserligen har jag inte ett jobb om en månad, och det verkar otroligt att jag någonsin kommer få en fast anställning, men just nu känns inte det så viktigt.

***
Fler ord jag stör ihjäl mig på när folk blandar ihop (se tidigare rant om tillbringa/spendera): Ignorant - nonchalant. Nej, ignorant på svenska betyder inte samma sak som ignorant på engelska. Ignorant på svenska är synoymt med okunnig, men det du menar när du felaktigt använder det är nonchalant. NONCHALANT. Haja eller dö, slentiranöversättare.

ETA: Jag hade fel. Det är så jobbigt när man har fel och raljerar över andras fel. Nej, alltså. Ignorant betyder fortfarande inte nonchalant. Däremot betyder det inte ignorant på engelska heller nonchalant, jag vet inte var jag fick det ifrån. Det man tror när man använder ordet i den bemärkelsen är förmodligen att det betyder som ordet ignorera. (Vilket det alltså inte gör, ni är fortfarnde retards om ni tror det.)



*Läslistan, januari 2010:
Ordets makt och vanmakt av Jan Guillou - check! I går kväll blev Janne ordförande i Pressklubben efter att ha häcklats av en enad presskår. Det var väldigt synd om honom, men nu har han fått upprättelse och boken är slut.
Purpurfärgen - Alice Walker. Jag tror den kommer vara fantastisk.
Mullvaden, av John le Carré. Möjligen något slags missriktat bildningskomplex som ger sig till känna här, men alla verkade ju älska LeCarré för ett par år sedan, och Alfredsson ska ju göra film av den. Så jag tänkte att va fan. Lite kriminalroman dör man väl inte av.
Vägen, av Lehane. Jag framhärdar i min strävan att hitta en deckare/kriminalroman jag gillar. Kanske kommer den här att vara The One.
Fågeln som vred upp världen - Hakuri Murakami. Norwieian Wood var ju något av det bästa som lästes under 2009, och jag tvivlar inte alls på att Fågeln... kommer vara minst lika bra Men den ser ut som en tegelsten, vilket får mig att vänta lite med att börja...

5 comments:

Lisa said...

Asså, jag fattar inte va. Ignorant betyder ju okunnig på engelska också. Lixom samma sak på båda språk visst ju. Däremot inte alls nonchalant. Eller?

Herral de Santina said...

Terry, jag tror du har fel. Ignorant på engelska betyder ju trångsynt, obildad, okunnig etc. Nonchalant är ju ngt helt annat.

Eller vad fan vet jag, jag är inte så litterär.

Däremot läste jag Le Carré när jag var 12.

Karin said...

Gaaaaaah!! Nu fick jag ångest över att jobba! Vilken perfekt dag! Glömde ringa upp dig förresten, tar mig i kragen i morgon. Puss

Terry said...

138 och lisa/
nu har jag förtydligat!
ni har helt rätt båda två.

Och karin, inte behöver du ha ångest. du har ju ett jobb. jag däremot har inte ett jobb och behöver därför välkomna de små sakerna som gör den situationen ändå dräglig.

Anonymous said...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.