Tuesday, April 17, 2007

Saker jag vet om gröna linjen.



I fredags åkte jag tunnelbanans gröna linje.
Inte sådär lite slentrianmässigt, som man gör ungefär varje dag mellan Odenplan och Slussen, och ibland till Farsta. Nej minsann, här åktes gröna linjen på ett aktivt och mycket utmattande sätt. Det var strålande sol hela tiden och det tog ungefär tre timmar. Jag har ett tag närt någon slags tanke om att jag skulle utforska Stockholms tunnelbanenät, lära känna min stad utanför mina vanliga slitna cirklar och andra luddiga tankegångar. Det kanske är exotiserande och säkert postkolonialt, om jag förstått sakern rätt är allting postkolonialt och det är bara att resignera för det, men nu har jag i alla fall gjort det. Knappt halvvägs visserligen, men ändå.

Vid 14-tiden sätter jag mig på linje 19 och kliver inte av förrän 32 minuter senare, i Hässelby strand. Sen åker jag tillbaks mot stan igen, med ett stopp på varje station. Utrustad med kamera och en väska som kändes allt tyngre.
Tre timmar senare vet jag att gröna linjen är sjukt lång, att man på Hemköp i Hässelby strand kan köpa naturgodis som smakar lite som gammalt ägg, att den vanligaste sortens klistermärken är planka.nu-klistermärken, att Islandstorget erbjuder skönt pensionärshäng som jag kan tänka mig att delta i om ett par år, och att Råcksta är den finaste stationen. Men om jag vet så mycket mer om stockholm utanför mina egna perspektiv är mer oklart. Men gröna linjen i alla fall. Sjukt lång.

Snart ska jag beta av Hagsätra-hållet. Jag tror inte att jag är rain-man, men helt säker kan man förstås aldrig vara.

6 comments:

Texas said...

Du bloggar ju också. Så så kul är det ju inte att jag gör det.
Blogga blogga blogga..!

Aron said...

NU har jag hittat dig! Du bloggare där.

Anonymous said...

jesus. jag förstår inte att jag inte har något bättre för mig en onsdagskväll än att upptäcka att alla horar för mark och börjar blogga.

men du skriver ju bra åtminstone.

Therese Jacobson said...

Gick du verkligen av på alla stationer? Väldigt ambitiöst! Kul att läsa om dina betraktelser kring gröna (men varför är råcksta så himla fint?). Själv gjorde jag en utflykt med röda i dag...

Terry said...

aron: det är DU som är en bloggare. bloggo. vilka sköna långkisar du poserar med, förresten.

therese:
jag vet! det började med att jag tänkte att jag kanske skulle missa något skitbra om jag inte gick av på nån station, och sen blev det mest en tvångstanke.
Råcksta var för att stationen låg så himla bra, man såg ut över både natur och gigantiska hus som ändå passade in i miljön, och plattformen var snyggt svängd.

limpan: men åh, bara för att du är hipp och har haft din blogg i tusen år. :)

maja said...

vilken fab idé. vad hände på brommaplan? tell me tell me!