Thursday, April 19, 2007

Är du överviktig, lille vän?

Hämtat från en annons på en nyhetssite nära dig:
TESTA DIG SJÄLV: är du överviktig?
Längd: 174
Vikt: 58
Du har ett BMI på 19,1 vilket betyder att du är normalviktig*. Vill du förbättra dina vanor inom mat, motion och motivation och kanske tappa några enstaka kilo är du välkommen som viktminskningskund. Vill du börja motionera går det även bra att köpa motionskort separat.

* Enligt Världshälsoorganisationens riktlinjer för BMI (Body Mass Index)

Kära bantningsföretag
Om man är 174 cm lång och väger 58 kg, då behöver man fan inte "tappa några enstaka kilo." Man behöver hjälp. Jag förstår att ni tjänar era pengar på folks paniska rädsla för övervikt, och jag uppskattar era svårigheter och ambitioner att försöka klara er i ett samhälle byggt på konsumtion och kapital. Detkräver ett visst mått av hänsynslöshet och annonser, jag vet det, jag är inte 14 och vill krossa kapitalet, det är inte det. Det är bara det att det uppenbarligen har gått snett någonstans, och kan ni ha lite jävla medmänsklighet och värdighet vore det synnerligen uppskattat av samtliga medborgare i det här landet. Särskilt de som har eller har haft intimt umgänge med ätstörningar, och inte behöver veta att det alltid går att tappa ett kilo till.


***
Jag är förkyld, och ibland när jag frontalkrockar med den här världen och inte har något immunförsvar kan jag inte riktigt hantera den. Jag tror ganska ofta, trots allt, att det blir lite bättre hela tiden. Nästan hela tiden i alla fall.. Men ja, ibland blir det bara lite för tydligt att vi inte kommit så långt sen ett 90-tal då jag gick i sjuan och heroin chic var det snyggaste som fanns, och alla visste precis hur många kalorier som fanns i en skiva knäckebröd.


(Och nej, det är uppenbarligen inte jag som är 174 cm och väger 58 kilo. Det hela var ett så kallat expriment.)

3 comments:

maja said...

Här kommer ingen klok och insiktsfull kommentar om bantingspropagandan som omringar oss, utan ett hehehejrop!

Först kom jag hit, och sen hittade jag ju halva gamla klassen med sprillans bloggar. Är det ett kollektivt experiment eller har ni bara inspirerats av varandra? Kul hur som helst. Jag ska länka...

Kramar.

Fröken J said...

Fan vad intressant att testa sådär måste jag säga, så jäkla typiskt svar också! Usch!
Vad kul att just halva h05-40 finns på blogger ;) Har helt hänsynslöst lagt in alla bland mina länkar nu hihi.

Terry said...

Maja/
visst är det lite fånigt? Det började som något slags skolprojekt, men jag tror att ganska många har blivit lite för förtjusta i tanken på att helt ocensurerat få blasta ut sina åsikter i cyberspace för att kunna sluta. Mycket patetiskt, men jag gillar det tror jag. Hur är läget annars i götelaborg?

Fröken/
haha, skönt att se att du också har en blogg. Vi är många, vi är fåniga, vi är blivande journalister HEJ.
Länka på bara, jag länkar tillbaks. Nu ska jag kolla in din blogg.