Sunday, May 17, 2009

Shut it - you don't under stand it

Jag gillar TV. Verkligen alltså. Det är lätt på min top-fem lista av bra skit. Jag gillar det så mycket att jag blir lite stressad av all bra TV som finns. Så mycket populärkultur, så lite tid. In treatment, Mad Men, Friday night lights, Weeds, True blood. Och sen all dålig TV som man också vill se, typ 90210, Merlin och Top Model. Hur gör ni andra för att hinna få erat fix?

***
Nä men en lista på det då.

Mina top TV-serier jag gillar som vissa anser att jag borde skämmas över:

1. Buffy the Vampire Slayer. Extremt blond tjej i jättefula 90-talskläder sparkar ondingar i tacky kostym och smink. Ja okej. Men också rätt mycket mer, vilket framgår om man ser mer än fyra avsnitt, och dessutom ligger till grund för flera spännande analyser till exempel här boken eller och de här resonemangen (sammanfattande postkolonial analys) , och det här (postmodernistisk analys, mer genomgripande).
2. Sabrina, tonårshäxan. ÄH, kom igen. Vem vill inte ha en katt som Salem?
3. Xeena krigarprinsessan. Hon joddlar. Hon har ett jättejättekonstigt svärd och en lesbisk relation till sin sidekick. Allting är i knalltechnicolor-färger. Det är mytologiernas krig med både Cesar, Kleopatra, Moses och Jesus på plats. Det förekommer nästan alltid glada bybor iklädda säckväv i någon av scenerna. What's not to like?
4. How I met your mother. Vänner-varning och burkade skratt säger vissa. Typ det enda sympatiska tvåsamheten på TV, säger jag.


Eeeiieieiieeedldldldleyh!

5 comments:

Elise said...

Enda sympatiska tvåsamheten på TV? Det är det väl Mark och Jeremy i Peep Show som står för? Men How I met your mother är ju också trevligt...

Terry said...

Peep show har jag inte sett. Är det något jag borde försöka knö in i mitt pressade tvserieschema alltså?

Elise said...
This comment has been removed by the author.
Elise said...

Ja, definitivt. Det brukar gå på TV4 Komedi då och då.

Smakprov:
http://www.youtube.com/watch?v=nnmlVpTDTpQ

maja said...

yes, merlin. det trodde jag inte att någon mer än jag och jonas ser, det är liksom inget jag i allmänhet vågar föra upp till diskussion. tänkvärt.