Monday, October 20, 2008

Vilken tröst vad än som kommer på. -ish.

Det luktar begravning i wonderflat. Odie har nämligen gått och köpt liljor.
Det är märkligt, för de allra flesta lukter vänjer sig näsan vid efter ett tag och liksom glömmer bort. Den pikanta doften på redigeringen känner man inte efter ett par timmar i skickningssvetten, och det går ju hur bra som helst att sova i gamla bakfylleångor ända tills man går upp för att ta en alvedon och sen försker gå och lägga sig.

Begravningslukten tycks dock vara det berömda undantaget.

Jag nynnar på blott en dag och fryser om händerna.

4 comments:

Amanda said...

Det här inlägget får mig att grunna på så mycket. Jag har nog inte varit på tillräckligt många begravningar för att känna igen en speciell begravningslukt. Och är det så att liljor luktar mycket och därför är begravningsblommor, för att dölja typ liklukt?(!) Eller är de begravingsblommor för att ärkeängeln släpar runt på såna i en massa målningar?

Terry said...

Brainy-Intressant! Liljor luktar ju extremt starkt och är vanliga på begravnignar, så jag tror att det helt enkelt är nåt sånt. Instant begravning i mitt fall åtminstone. Och när det gäller frågan om begravnign = liljor, så kyrkor är ju ofta rätt stora, det kanske är så att man vill att de verkligen ska fylla kyrkorummet med sin doft? Jag har ingen känsla av liljor hjärta änglar på målningar, men så är jag ju inte konstkonnässör utan rödvinskommunist och särskrivande bloggare, så vad vet jag.

Anonymous said...

Jag har varit på 4 begravningar. vet inte om det är få eller många, men jag associerar absolut inte till lukten - eller DOFTEN - av liljor (även om jag ju vet att det ofta betraktas som en begravningsblomma). men med dessa nya kunskaper kanske jag ska sluta köpa liljor till folks födelsedagar...

Terry said...

ESN:
"[Liljan]har sedan dess uppfattats som en symbol för oskuldsfullhet, och i konsten avbildas ofta jungfru Maria med en lilja som symbol för Immaculata conceptio, den obefläckade avelsen. Som så ofta med symboler för oskuld är den även en dödssymbol.". Från wiki, http://sv.wikipedia.org/wiki/Liljor

Samtidigt är ju liljor grymt fina, och jag tror inte att folk tror att du vill döda dem bara för att du ger dem liljor.