Thursday, May 26, 2011

Spelling bee.

Jag blir i dag hånad på Total Eclipse-bloggen för att jag har nånslags stavningsdefekt som gör att jag stavar lite som en bebis. Jag väljer att inte bemöta detta med ett tillbaka påhopp (sjungde INSEGLET? really? De försökte alltså segla in sex gånger utan att lyckas, och detta är på något sätt betydelsebärande?), utan gör en klassisk pudel.
Här nedan följer felstavningar jag kan komma på i all sin prydnad. De flesta gör jag fortfarande, och genomgående för alla är att det inte är sådär värst många år sen jag upptäckte att jag skrivit fel hela livet. Genomgående för alla är också att jag fortfarande tycker att jag har rätt, och SAOL fel. Jämför med ordet matsäck till exempel, som inte alls stavas som det låter. Ingen garvar åt mig för att jag vill stoppa in ett T i den stavningen där. Men kotklett är tydligen jättekul.

Arvinge. Stavas tydligen inte allt arvlinge, trots att man ju klart och tydligt hör det stumma L:et i ordet. Detta ord lärde jag mig stava när jag pluggade juridik och hade kommit till arvsrättsdelen.
vilket för oss in på nästa ord:...
Juridik. Borde stavas jurudik. Gör det av obegripliga anledningar inte.
…. vilket i sin tur för oss in på nästa ord:
Anledning. Borde stavas andledning. Jag stavar fel nästan varje gång. Vilket händelsevis även händer med ordet...
förkylning. Jag vill gärna att det ska stavas förkyldning. Tycker på intet vis att min stavning är mer fel än någon annans.

Vidare:
Strax. Det ordet se ju från början helt obegripligt ut, varför jag inte tycker att det är så där värst mycket konstigare att vilja stava det straxt. Dessutom (vilket jag får veta när jag googlar för att kolla vilket av dem som är rätt) så tar rätt många andra fel på det.

Riksdag. Säg det lite casual och man tänker givetvis att det ska stavas rikstag. Det hörs ju lång väg. Dessutom är det lite rätt, eftersom det kommer från tyskans reichstag. So there. Fun fact: när vi skrev något som kallades “riksartikel” på jmk och behövde gå in på riksdagens hemsida rätt ofta skrev jag fortfarande oftare fel än rätt på detta ord. www.rikstagen.se finns tydligen inte.


Ja, och sen har vi ju kotletten, då. Som inte stavas kotklett, tydligen. Detta fick jag lära mig den hårda vägen när jag skrev fel i en rubrik när jag jobbade på Länstidningen i Södertälje. Där jobbar jag inte kvar.


Däremot har jag inga problem att stava till Nietschze, Azerbajdzjan och Arnold Schwarzenegger. Om nån undrar.

2 comments:

Amanda said...

Idag är bekännelsedagen! <3

Amanda said...

Hahaha, nu ser jag också att du har skrivit Sjungde inseglet - tänker mig en sjömansmusikal. Att angöra en brygga och Chess i en mashup!