Friday, May 20, 2011

OMNOMNOM:ing in New York.

Jag är tillbaks med fler NY-tips. Eller, skulle man kunna säga, mitt första faktiska NY-tips eftersom det första mest var en rekommendation om att ni borde göra som jag. Detta gäller givetvis nästan i alla situationer, men just då var det mer specifikt inriktat på väljandet av boendet.
Nu över till den första av vad jag förutspår kommer bli många delar som handlar om mat. OMNOMNOM mat.

Emporios var ett himla härligt ställe vi ramlade in på första kvällen, nära döden av jetlag och höga på NY-förundran. Eftersom vi var jetlaggade var vi där ganska tidigt, vid sju kanske, och fick bord direkt. Efter ett par timmar blev det ganska fullt, men skriv upp er på listan och gå och drick cocktalis på snygga baren Peasant som ligger i nästa kvarter medan ni väntar vetja. Missa inte deras bellinis, they are to die for.
Empiros bjuder också på barhäng, men det du är mest intresserad är att få sitta längre in i lokalen, under takfönstren där man kan kika upp på NY-fasaderna ur grodpserspektiv. Sen äter du risotto och pasta och dricker vin som man får i konstiga små krus och älskar att servitörerna ungefär de trevligaste i världen tills du storknar. Jag kan tänka mig att det här stället är awesome för romantiska middagar, men det är även ypperligt för stora kompisgäng och fina vän-dater.


Eftersom servitörerna ungefär är snällast i hela världen så ser de bara skitglada ut när man vill få tryffelrisotton utan räkor, till exempel. Heaven för vegetarianer som är vana att bli himlade åt i smyg när man vill ha en vanliga jävla sallad utan kött i Sverige.

Emporios ligger på Mott street, mellan Spring street och Prince street. baren The Peasant ligger på nästa tvärgata, Elizabeth str, också mellan Spring och Prince.


Himlans goda, bellinisarna.

No comments: