Tuesday, June 19, 2007

Jag och böckerna, en kärlekshistoria

Jag har hört talas om en sad i Wales som heter Hay on Wye, vilket betyder stad av böcker. Tydligen ska den se ut ungefär som en vanlig walesisk byg, typ, men när man kommer närmre förstår man att alla små affärerna är bokaffärer. Slaktaren, bagaren, ljusmakaren? Alla i hemlighet boklådor. Slottet? Också en boklåda. Enligt min kompis M som var där är internetcafeet också en boklåda. Utan internet, till visst förtret.

Jag förställer mig att om jag skulle åka dit med M skulle besöket gå ungefär såhär:

M: Titta, dansföreställningar!
Jag: böcker böcker böcker böcker böcker
M: Titta, loppmarknad!
Jag: böcker böcker böcker
M: En komedi?
Jag: Böcker böcker böcker-
M: Du hör inte riktigt vad jag säger, eller hur?
Jag: Böcker böcker?
M: Jag går ner till puben
Jag: (sympatiserande) böcker böcker

Föga förvånande har inte M frågad om jag vill föja med dit någon gång.

I alla fall.
Igår var MLI och Therese var här, och vi pratade bland annat om böcker. Om vad man läser, om varför sommaren promt måste innebära läsning av kassa deckare (Jag förstår inte varför värme alltid blir synonymt med förkastlig boksmak. Vad är grejen med det? Och deckare! Helt meningslös litteratur. Värdet i att läsa en bok bör rimligen inte vara att komma till den sista sidan, men i deckargeneren är detta hela premissen för bokens existens. Värdelöst!), och om försommarambitionerna att läsa hela på spaning (orsaken till att det aldrig fungerar ligger förmodligen i att ”det här är en bok jag borde läsa”-utgångspunkten inte är den bästa att utgå ifrån en distraherande varm sommardag).

I kombination med Sofias senaste blogginlägg om att inte äga så jävla mycket skit fick jag lite ångest. Över huvud taget ger konsumtionskritik mig rätt mycket ångest, trots att jag gärna orerar rätt bra i ämnet. Det har förmodligen något att göra med de kopiösa mängder prylar jag inte fattar att jag äger.

Jag köper böcker i perioder, och genomgående i pocket, förutom lyrik då. Inte förräns amanda började jobba på modernista har jag börjat läsa inbundet igen. Det händer mycket sällan att jag bara köper en bok, utan det blir alltid minst tre när man ”ändå är där”. Jag har ett mycket passionerat förhållande till pocketshop, som jag verkligen försöker avveckla men det är orimligt svårt.

För ett tag sedan fick det dock ett abrupt slut. Det var i samband med att min bokhylla tog slut, och jag inte längre fick plats mer flera böcker bakom de andra böckern som jag insåg att jag bara läst kanske dryga hälften av vad som stod i bokhyllan. Vilket natrligtvis beror på mina höga ambitioner men något, eh, sviktande, förmåga att genomföra dem. Jag köper gladeligen Ställd, Onda Andar, Ur könets mörker och Längst Därnere med fullt förtorende för att de kommer att läsas åtminståne den här månaden. Men sen sitter jag i alla fall hellre något av de magasin som jag lyckligen införskaffar på min andra älsklingaffär, presstop, varje vecka.

Nu försöker jag alltså arbeta mig igenom bokhyllejäveln. Det går bitvis helt fantastisk och jag blir hög på allt sjukt bra som skrivs. Och bitivs ganska dåligt. Jag har nu kommit till Anne Applebaums tegelsten GULAG, de sovjetiska lägrens historia. Efter den hägrar dock Fighting the Forces, What’s at stake in buffy the vampire slayer, som är en antologi om klass-, kön-, sexualitet och etnicitetsrepresenationer i Buffy.

Lite fuskar jag, såklart. Idag klämde jag i smyg Aj Människa, Staffan Malmbergs debut om hjärnan, den olyckliga kärleken och Jarl Alfredius. Men sen kompenserade jag genom att plöja Det förkrypmta kvinnoidelalet av Barbro Backberger. En bok som det till min förskräckelse stod mitt namn och året 2003 i. Herregud. Boken är ändå bara 111, sidor, man kan tycka att jag kunde tagit mig igenom den tidigare.

Och jag måste säga att mina ambitioner har åtminståne en förstklassig smak. Inte en enda av tvångsböckerna har varit dålig, eller ens lite sådär halvkass. När jag är färdig kommer jag att vara ännu smartare, men förmodligen något olidlig och vilja pracka på er samtliga mina bästa böcker. Så ungefär som idag, fast med ännu mer ammunition.

12 comments:

Texas said...

Jag läser inte. Jag youtubar TV-program från 90-talet.

MLI said...

Jag vill förtydliga en sak, JAG läser alltså inga dåliga svennedeckare under sommaren.

Jävla fin uteplats Terry. Let´s do it again!

Anonymous said...

En dålig sak med att ha som sommarambition att cykla överallt är att jag inte kan läsa böcker på vägen.

Hunden mår bra förresten, inga fler kamikazehopp på vägen hem...

Terry said...

peter/
jag förstår att du har svårt att få in något annat i ditt hetsiga schema. Och det är för övrigt ditt fel att jag är helt hooked på hajk-tipsen på youtube. Senast hur man gör en ubåt.

mli/
Nejdå, naturligtvis gör du inte det. Och, uteplatsdacapo snarast såklart.

amanda/
det såg jävligt läskigt ut där faktiskt. Vilket du kanske anade från mitt tantiga alternativt bögiga utrop. "OOOHH!".
(Och du läser ju så mkt ändå så du får ändå vara med i litterära klubben.)

Anonymous said...

Hahaha, jag trodde att det var emma som skrek!

Men jag tror att det bästa var att fortsätta cykla för att hon inte skulle bli skraj (upp i sadeln igen, typ) och för att jag inte skulle bli helt traumatiserad.

Terry said...

Amanda/
Vi skrek i kör, liksom. Två själar, ett primalskri.

Anonymous said...

Jag måste erkänna en sak...jag läser en svennedeckare just nu...men sen, sen när jag kommit till sista sidan då ska jag genast ta tag i att bättra på min image genom att läsa något riktigt.

Anonymous said...

Hej, jag blir glad när du har min bok som sak just nu. Fint.

Terry said...

therese/
Ja, det viktiga är ju att boken matchar ens (valda) image. Bra där.

Viktor/
Ja, visst är det? Roligt att ha dig här.

Eriks Exil said...

Hej hej kultur. Jag läser svennedeckare men jag har inte köpt den själv. Jag lyssnar på bra musik så det väger upp.

ART IS BUSINESS said...

Det är en finfin idé att läsa sig genom hyllans befintliga innehåll. Det är ju typ samma sak som att alla tv-kanaler bara visar repriser under sommaren. Sommaren är reprisernas tid.

Glad Sommar!
/ Mattias

Terry said...

Kepsen/
Visst är det så. Jag har ju framför allt en bok som är din i min bokhylla. En norsk, till råga på allt. Saknar du den akut, eller kan du få den om några veckor eller kanske en månad?

Erik/
Haha, ja, alla vet ju att musik och litteratur båda är ömsesidigt uteslutande kategorier när det gäller kulturcredd. Själv har jag slutat lyssna på musik just därför.