Friday, June 29, 2007

24 going on 80

Jag hoppas för er egen skull att ni lyssnade på Jessica Gedins helt sinnessjukt roliga, smarta, inspirerande och fina sommarprogram idag. Och missade ni det är det podcastsändningen som gäller, annars döden. Ok? Åh Jessica. Jag vet inte om du stavar med C eller K, men jag önskar att du var min bästis. Du verkar så himla bra.

En tanke:
Är det tantigt att rekommendera sommarpratare i sin blogg? Det är det nog. Det gör inte så mycket. Jag är inte så värst peppad på benskörhet och såna där tjocka fotleder som alla tanter alltid har, men i övrigt kan jag verkligen relatera till tanter. 24 going on 85, jag tränar ansiktet nästan varje dag för att få till såna där fina tantskrattrynkor.

Sätt jag redan uppnått tantastatus på:

  1. Skrämmande förkärlek för smååkakor. Innan jag började jobba på konsthallen förstod jag inte storheten i kolasnittar, korintkakor och kanelhjärtan. Vad kan jag säga, det tog ett tag innan jag såg ljuset. Eventuella tvivlare är välkommna till min uteplats för delikat motbevisning. Mina finska pinnar är fan oslagbara.
  2. Stickning, virkning, broderi. Och sen använder jag inte skiten. Det är handarbetet som är vitsen. The media is the message.
  3. Gnället. Väder, jobbet, personerna som åker på fel sida av rulltrappan, mornar, snabbkaffe, bristen på ridkurser, HM, etc etc in absurdum. Och med känsla.
  4. Ringa förståelse för unga människors klädstil.
  5. Bryggkaffe i mitt hjärta. Helst med en sån där bryggare som tar sjukt stor plats och som jag därför inte har i mitt kök utan istället en liten tramsig presso, vilket är något otillfredsställande.
  6. Hatt. Ok, nu fuskar jag lite, för än så länge har jag inte hittat någon bra. Men jag vet precis hur den ska se ut, och när jag hittar den då jävlar. Då kommer hatten aldrig lämna skulten.
  7. Oerhört selektv minneskapacitet. ”Va, nej, det tror jag inte alls att jag har sagt att jag ska göra. Nu vet jag inte vad du pratar om. Vad pratade vi om?”

****
In other news, jag har igen fuskat med bokhylleplöjningen och inte alls läst ut Gulag. Däremot är jag lyckligen uppslukad av genus-, kön- och etnicietsanalysen av Buffy the vampire slayer. Bra skit. Endera dagen kanske jag skrivit något allvarligt sinnat om det hela.

5 comments:

Anonymous said...

Har vi inte sagt att "tant is the new black" sedan gymnasiet?

MLI said...

Tant är det enda rätta.
Kafferep nån dag?

Anonymous said...

Ja Jessicas program va himla bra, jag blev inspirerad och kände genast för att börja skriva haiku-dikter!

Men du jag har ju till och med en såndär tantbryggare som tar upp halva köket...jag älskar den och det blir så gott! Du får komma förbi och smaka nån dag!

Anonymous said...

I have it on good athority att Jessica Gedin är väldens mest självcentrerade och att man inte får en syl i vädret tillsammans med henne... What do you know?

Terry said...

amanda/
är det sant? Haha, det är ju jätteroligt. Och på riktigt,det skulle inte göra mig någonting. Jag behöver inga sylar i vädret om jag har Jessica som bästis.

Therese och MLI/
alltid, kaffe och finskapinnar vilken dag i veckan som helst. Ring så kafferepar vi!