Sunday, November 22, 2009

Aero-robotics

Okej, så det här med träning. (har jag förresten berättat om mina traumatiska gymeskapader?) Så jag har ju som tidigare nämnt börjat träna på Friskis. Det är helt okej, man får applåder och alla ser lika dumma ut när de hoppar upp och ner och så småningom blir man faktiskt starkare.

I dag, däremot, har jag varit på AEROBICS, på friskis. Jag måste skriva det med versaler, för det är så otroligt sjukt. Ärligt talat, vem kom på det nament. Vad har det med aero att göra? eller robotar? Eller vad man nu associerar till. AEROBICS på friskis är nämligen inte riktigt som den vanliga hederliga jympan med j.

Bakgrundshistoria:
När jag var typ 11 gick alla på AEROBICS. I Janes Dansstudio, närmare bestämt. En kille som hette Oskar och var otrolight het och gick i högstadiets fame-klass var instruktör, så det är möjligt att det var mest därför vi gick dit. Men där var vi i alla fall och hade gråmelerade t-shirtar och cykelbyxor på oss och lärde oss skip och step och step touch och great wide och andra konstiga termer. Man hade nu kunnat tro att saker skulle ha ändrats sen dess - but no. Det är fortfrande skip och step touch och höga hästsvansar som gäller på AEROBICS-klassen.

Tillbaks i verkligheten:
Jävlar i helvete vad jobbigt det är. Och man måste koncentrera sig, för det är råsvåra stegkombinationer som de bara fortsätter att bygga på, och man kan absolut inte ge upp för då kommer man aldrig nånsin tillbaks in i det. Det går alltså inte riktigt att göra sig lustig över folk som tränar AEROBICS, trots att man gärna vill, för de är uppenbarligen supermän och superkvinnor, med muskler av stål och kondition som en hamster på speed och koodinationsförmåga som en hel balettakademi.

Jag passade, som man förstår, inte helt och hållet in. Men jag är lite sugen på att också ha kondition sån där överjävligt bra kondition och koordination, så det kan hända att jag måste gå dit igen.

(Om jag får komma in. Det kan nämligen också hända att jag råkade fälla någon av mina medmotionärer under en viss sekvens. Det invovlerade hopp och sparkar och rörelse runt i en cirkel samtidigt, och det var lite mer än jag kunde hantera.)


Råjobbigt.

5 comments:

Karin said...

Haha, det där lockar inte alls! Jag vill ha muskler och fettminskning, inte kondition och koordination. Men det är klart, jag skulle inte ha något emot att fälla någon på golvet...
puss

Jokern said...

Kan rekommendera spinning, body pump och squash. Men du kanske inte har mod att göra det? Eller så är aerobics din grej.

Att bli portade från Friskis borde ses som en bragd. Kanske något för ditt CV?

Till sist. Träning ska vara jobbigt. Hur kul skulle de vara annars att gå därifrån oberörd? Va?

Keep it up.

Terry said...

Koordination är sexigt!

Och Thomas, jag är inte helt säker på att jag identiferar aerobics som "min grej". Det känns klart obehagligt, som att det kommer med dålig musiksmak och fula jättetajta färgglada byxor. No way jose. Och squash? Bah, squash är en grönsak.

Thomas said...

No Way Jose? Du vågar alltså inte prova? Dålig musiksmak är det absolut, men jag är inte där för musiken. Utan för träningen.

Squash är en grönsak, och en bra träningsform. Värt att prova, men återigen handlar det om att våga snöra på sig skorna, och gå utanför Friskis.

T

Terry said...

Jag är inte säker på skivstångsträning har med mitt eventuella mods varande eller icke varande. Och för övrigt tror jag bestämt att jag syftade på aerobics när jag pratade om färgglada byxor.

Imorgon ska jag löpa, det är varken glamouröst eller färgglatt, ergo helt perfekt.