Monday, October 29, 2012

Bloggutmaning dag 4 - tio fraser jag ogillar.

Fast några av dem är bara ord jag ogillar. Eller utrryck. Insåg även att denna lista skulle kunna bli hur lång som helst. Jag vill helst inte spekulera mer i vad det säger om mig.


1. "Spendera tid". Det heter tillbringa. Spenderar gör man enbart pengar. Skärpning, din direktöversättande latmask.
2. "Jag är emot kvotering" (said by snubbe). Håll käften, du har kuk, du är redan inkvoterad just pga denna och saknar därmed rätt att uttala dig.
3.  "Shit vad lång du är".  Men alltså, det vet jag väl. Antingen tycker du det för att jag har klackskor, och då var det ju jag som satte på mig dem och jag som försöker gå i dem och ja, jo, man blir ju länre med en decimeter platå. Eller så är jag bara lång ändå, 174,5 cm är rätt långt för en tjej, och det är inte heller något som gått mig förbi de senaste åren.  Vad vill du med den här kommentaren? Varför är det viktigt för dig att säga den? Jag blir obekväm, och ibland ledsen, och nästan alltid irriterad.
4. "Varför har du inte roligt?", samt "bara le lite vännen". (oftast sagt av random människa man inte känner på en fest) Ja, fast nu blir jag ju ännu mindre sugen på att le när du säger så där.
 5. "Den här filmen/teatern/kultur-upplevelsen of choice går inte att värja sig mot".
Fast,  varför skulle man vilja det? Om jag nu har satt mig fem meter från en asstor vit duk där filmen projiceras och inte kan göra något annat än att titta på den i 2,5 timme, varför skulle jag då vilja värja mig? Det är en efterbliven fras att använda.

6. "Politiskt korrekt". Ett sånt sjukt slappt sätt att slentrianmässigt avfärda allt som är det minsta rättvisepolitiskt relaterat. Man orkar inte en specificera vad man tycker är problemet, så man drar till med ett lamt "politiskt korrekt". Jag ska säga dig en sak, du som använder detta. Den här världen vore sjukt mycket bättre om vi alla bara var lite mer politiskt korrekta.

7. "Basal". Bara säg grundläggande. Det är det du menar egentligen. Basal är ett jättefult ord.
8.  "Shabby chic".  Oh, ew.
9. "Gammelmedia". Här kan det vara jag som är stingslig, men jag får alltid känslan av att människor som använder det här uttrycket lägger lite väl mycket prestige i att de har en blogg och därmed automatiskt är medlemmar av någon slags i framkant-rörelse, som är i direkt motsats till de bakåtsträvande dinosaurierna tidningar/radio/tv. Breaking: Nej det är du inte. Hur modern du är beror på vad du gör med ditt medium, oavsett om det är digitalt eller analogt eller vad man nu kan definiera det som, och när du använder uttryck som "gammelmedia" får det mig automatiskt att tänka att du inte är särskilt modern alls, men gärna vill kompensera för det. Men vad vet jag. Jag jobbar ju med print, bevars.

10. "Såg du Solsidan igår?"


Herrejävlar vilket gnäll det här vart. I morgon ska jag vara lite peppigare. Kanske.

No comments: